Sabtu, 23 Ogos 2008

Rindu nenek lagi la...

Hmm... Mlm td aku tidur lewat lg... Buat apa? Chatla hehe... Cari kwan2 baru... Pagi td aku bangun, aku cam mimpi sesuatu... Aku cuba ingat tapi xdpt...

Aku cuba2 jugak, akhirnya aku ingat... Tau apa mimpi aku mlm td? (pagi la jam 3 pagi baru aku tidur hehe)... Aku mimpi arwah nenek aku dtg jumpa aku... Hmm... Aku nampak dia pakai baju putih sama spt masa dia dikapankan dlu... Dlm mimpi ni, dia dtg dkat aku... Aku terkejut & terus peluk dia sambil menangis2... Masa dlm mimpi nih, kat umah aku la...

Aku bgtau ngan mak & bapak aku... Mak kata, mgkn aku ni ingat2an, maknanya aku teringat kat dia sbb aku yg paling rapat ngan dia... Hmm... Rindulah ngan arwah... Sedih rasanya masa aku gtau mimpi aku ni ngan mak... ;-(

Masa isnin kot, aku da lupa dah... Aku kira nak ntr makcik aku pulang umah dia waktu lepas kerja... Jln ke rumah dia ni melalui kwsn kubur kg... Tapi sesampainya aku kat umah, dia dah xder... Aku fon la umah dia & tanya knp dia xtggu aku ntr blik umah... Dia kata nak buat kuih, jadi dia balik awal sbb nak siapkan tempahan org...

Aku kecewa jugaklah sbnarnya... Klau ikutkan hati, aku mmg nak ntr dia balik umah... Klau aku ntr, dptlah aku meninjau dr luar kwsn kubur 2... Manatau kot2 nampak kubur nenek aku dr luar sbb dia dikebumikan sama2 ngan adik beradik dia... Kat kwsan arwah suaminya xmuat lg...

Tapi selasa n rabu 2, aku berpeluang jugak nak ntr dia balik umah sbb dia bawa bunga... Iya bunga... Dlm pasu pulak 2 hehe... Mcm2 la macik aku nih... Jiran2 n sedara2 yg bg kat dia... Kdg bunga kat umah pun dia bawa skali hehe... Biarlah... Dia dah bnyk tlg kami skuarga... Terima kasih makcik...

Isnin ni, xtau lah camna... Mgkn dia dtg la 2 kot... Lupa plak nak tanya td... Mlm isnin 2 (hari nenek aku menghembuskan nafasnya yg terakhir), masa aku ngan makcik aku kat ruang tamu kat bawah, aku citer2 ksg la ngan dia... "Nanti... Makcik xla dtg umah lg kan? Sbb xder org nak dijaga dah..." "Eh ko ni... Dtg la... Tlg jagakn umah ker, bersihkan umah ker, lipat2 kain ker, jemur baju ker... Nanti ko la yg bg gaji ngan makcik..." "Ish makcik ni, sy manala bnyk gaji, minta ngan mak la hehe..."

Aku xkesah sgt klau dia nk dtg pn... Sekurang2nya dia ada jugak pendapatan... Drpd tlg org lain, lebih baik mak tlg adik beradik sendiri kan?...

Sepanjang masa nih, aku bnyk belajar... Belajar cara nak handle org yg sakit & mcm2... Aku bukan apa, dr mula nenek aku sakit, aku mmg nak belajar cara jaga dia, manalah tau kan bila berlaku situasi yg xdiingini, kita dah ada pengalaman... Dan aku juga harap Allah akan ampunkan dosa aku yg lampau & ringankan beban aku bila aku sakit... Ni jer yg aku harap sgt...

"Nek... Aku rindu la ngan nenek... ;-( Smoga Allah merahmati nenek & menempatkan nenek dgn org yg beriman AMIN...

- (@_@) -

2 ulasan:

melayuangkat berkata...

Assalamualaikum,

Sedekahkan banyak banyak Al Fatihah pada Arwah atau bacakan Yassin, terutama malam Jumaat khusus untuknya.

WaAllahuAlam.

Dang Ijah berkata...

Wslm... Terima kasih makcik krn baca blog saya dan trima kasih juga atas panduan yg Makcik berikan... Sya doakan spy makcik sihat walafiat AMIN...